איך לדבר עם הילדים על "ביחד"

קרן סדןבלוג, פילוסופיה עם ילדים

1.

השבוע נזכרתי במשהו קטן
שאחיין שלי אמר ביום העצמאות
לפני הרבה שנים (הוא היה בן שנתיים או שלוש)
סבתא שלו אמרה לו
שזה יום שאנחנו חוגגים את זה שאנחנו אוהבים את המדינה
והוא ענה לה שהוא אוהב את אמא ואבא, ואותה.

שזה מה שנקרא:
בול.

כלומר, אם אני אגיד את זה
במילים אחרות או בקצת יותר הרחבה
דוגמה קלאסית
לשימוש שלנו והבנה שלנו של מושג
שאנחנו לוקחים כמובן מאליו
שילדיםות מבינים
ומבינים כמונו
אבל בפועל
זה לא תמיד כך.

בפועל ילדיםות מבינים את העולם
כל ילד וילדה
בצורה שהם מבינים את העולם
ולנו יש כלים ודרכים
ובעיקר תשוקה, רצון וסקרנות
להבין את ההבנה שלהםן את העולם
ולתת להם לבנות אותה
בדרכםן ובזמנם.

למה אני חוזרת לסיפר הזה דווקא לקראת ה7.10?
איכשהו, בשבועות האחרונים,
עם התחלת שנת הלימודים,
קורס פילוסופיה חדש (כיתות ד')
ואיתו בניית ביחד חדש, וקהילה חדשה
עם הילדיםות
החשיבה והלב שלי נמצאים שוב ושוב
עם המילה ביחד
הביחד שלנו עם ילדיםות
והביחד כמו שילדים וילדות מביניםות.

בגלל שמה7.10.23 אנחנו משתמשים
הרבה מאוד
במילה/מושג ביחד
והשימוש הזה – וכן זה שימוש
נטוע באג'נדות, בתקוות, אולי באכזבות
ועוד שלל רגשות וכיוונים אחרים:
בהבנה מסויימת של ביחד.

וכמו תמיד –
עולה השאלה, עד כמה הביחד הזה
הוא ביחד עבור הילדיםות:
– מה זה ביחד בשבילם?
– מתי הם מרגישים ביחד?
– מה הם רוצים לעשות ביחד?
– מה הם חושבים שאנחו לא עושים ביחד – אבל יכולים
(וזה יכול להיות משהו פשוט מאוד, כמו להוריד את הכלים מהשולחן)
– מתי הם מרגישים ביחד בגן?
– ועם המשפחה המורחבת?
– ועוד ועוד

ושווה – ממש שווה
לשאול את הילדיםות את השאלות האלו
וגם נוספות, שאתם או הם תעלו תוך כדי שיחה
בפעם הבאה
שהמילה ביחד – נכנסת לשיחות שלנו איתםן.
ולאפשר להםן לחשוב על,
לתהות, להסכים, לא להסכים, לבנות עבור עצמם
ועבורנו איתם
מה זה, בשבילם, ביחד.

אחרת, בשבילי, אנחנו מכניסים אותםן
לאיזשהו ביחד
שהוא לאו דווקא מבחינתם, תחושה של ביחד

וככה מה שנקרא,
במקרה הפשוט: שמנו לעצמנו מקלות בגלגלים
ובמקרה הממש גרוע: הרסנו את האפשרות לביחד.
אז זה משהו אחד
עמוק מאוד,
שמרגיש לי נכון וחשוב לכתוב עליו
ולשתף לקראת ה7.10 השנה.

2.

לצד השאלות האלו
הנה עוד דרך לחיות ולחקור ביחד
את הביחד שלנו עם ילדים.

בשבילי ביחד הוא לא תיאור מצב הדברים אלא התרחשות ופעולה
וכך בדיוק הביחד שלנו כקהילה נבנה בפילוסופיה עם ילדיםות.

כך גם בבית – חשבו והחליטו
ובעיקר, מצאו מתי ואיך לשאול את הילדיםות!
אילו פעולות – קטנות או גדולות
אתםן יכוליםות לעשות ביחד
וכך – לבנות את הביחד שלכםן בבית.
לבנות אותו ביחד! (כן, כן, אני משחקת עם זה)

ככה, דרך הזמנות שלכם את הילדיםות לביחד
והזמנות שלהם אתכם
תבנו במשותף עם הילדיםות
את ההבנה של מה זה ביחד.
בניה כזו, היא באמת, לדעתי,
אחד הדברים הבונים (והמרפאים) ביותר
לעשות עכשיו עם הילדיםות.

שולחת לכולנו חיבוק גדול,
לקראת יום שני, ה7.10 שמגיע.